zIFBoards - Free Forum Hosting
Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.

Learn More · Register Now
Tervetuloa SPY Old line info-foorumille!

Tällä hetkellä olet vieraana foorumillamme. Se tarkoittaa, että voit lukea viestejä, mutta et voi kommentoida niitä. Voidaksesi kommentoida viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Foorumi on tarkoitettu jäsenillemme, old line siperianhuskyjen omistajille, kasvattajille ja SPY:n
toimintaperiaatteita kannattaville henkilöille. Rekisteröityminen on ilmaista ja pääset jäseneksi vastattuasi sinulle lähetettävään sähköpostiin.

Jos olet jo jäsen, kirjaudu sisään foorumille.

Name:   Password:

Vastine Sini Hyttisen kirjoituksiin
Kuuhaukku
  Posted: Jul 6 2015, 08:35 PM

Huskypentu

Group: Jäsen
Member No.: 8

Seuraava kirjoitukseni saa myös olla yleisesti jaossa, kuten Sini H:n FB-kirjoitus, vaikken yleensä tuollaisiin juttuihin viitsi reagoida enkä ole somen käyttäjä, siinä nyt vain oli niin paljon kummia käsityksiä ja oikaistavaa, ettei niitä voi jättää elämään.

SPY:n ulkopuolella teetetty pentue (ei siis old linea) on kirvoittanut häntä antamaan kommentteja jonkun yksityisesti koirien omistajalle esittämän kritiikin vuoksi. Mielenkiintoista, että hän toteaa suunnitelleensa pentuetta 2013 ja yhdistelmä sattuu olemaan sama kuin jonka minä teetin vain vuotta aiemmin (pennut syntyivät helmikuussa 2014 eli astutus tapahtui 2013, nartulle ei jäänyt edes puoltatoista vuotta väliä edellisiin pentuihin); melkoinen sattuma siis. Tuohon aikaan hän myös oli vielä SPY:ssä ja minäkin keskustelin avoimesti astutusasioista ja erilaisista mahdollisista yhdistelmistä hänen kanssaan sekä mm. tsuktsikoirien hankinnastani, mistä hän olikin kiinnostunut. Sattumalta myös hänellä sitten olikin hieman myöhemmin tällainen SH:n kirjoitusta kompanneen MK:n mukaan ”sekarotuinen koira”, mistä syystä MK sanoi, että pitää ”arkailla” sellaisen kasvattajan (minun) koirien/suvun käyttöä, siis minun tapauksessani (eipä tuota ole toistaiseksi paljoakaan ”arkailtu”). Elämässä on paljon sattumia…

Jalostukseen käytettyjen koirien omistaja ei tiedä omien sanojensa mukaan jalostusasioista ja SKL:sta on kuulemma SH:n, pentujen teettäjän, mukaan kysytty sopimusasioista. Onko muka SKL:ssa sanottu, että toisen omistamalla koiralla voisi teettää pentuja häneltä lupaa kysymättä? Koira siirtyi omistajalleen sijoitussopimuksen täytyttyä keväällä 2014, sitä ennen minä omistin ko. nartun. Aivan kummallinen ja hämärä on toteamus, että SH olisi sanojensa mukaan voinut käyttää narttua aiemminkin, jo puolitoista vuotta ennen (vuonna 2013), mutta hän ”katsoi, että tämän nartun tulee antaa kehittyä pidempään” (en kyllä tiedä mihin toteamus kehityksen puolelta perustuu, narttu oli kyllä kehittynyt jo 3-vuotiaana, itse astutan myöhempään siksi, että haluan olla varmempi terveistä silmistä). Miten jalomielinen ajatus, mutta täysin turha, sillä eihän toisen omistamaa koiraa voi vain omin päin jalostukseen käyttää, siihen ei sijoituskoti voi lupaa antaa. Se olisi laitonta toimintaa, mistä on jo yksi oikeudessa voitettu esimerkki. Merkillepantavaa on myös se, että nyt hän itse käyttää narttua, jonka sisarusten käyttöä hän on kritisoinut, koska yhdistelmässä on ollut yksi epilepsiatapaus kymmenestä pennusta.

Myöhemmin, kun pennut teetettiin, omistaja sanoi, että hän ei ole tehnyt mitään väärää ja että SH on näyttänyt kaikki paperit asiasta (minullehan omistaja ei maininnut asiasta mitään ennen pentujen syntymää, vaikka kyseessä oli kasvattieni jälkeläiset). Ehkä olisi kannattanut kysyä minulta, jollei jalostusasioista ymmärrä, sillä omistaja on allekirjoituksellaan sopinut, että sekä narttua että urosta käytetään vain SPY:n hyväksymiin yhdistelmiin. Niin tässä tapauksessa ei tapahtunut (jokainen yhdistelmä tietenkin anotaan ja arvioidaan uudelleen, siten huolehditaan mm. siitä, ettei pentuja teetetä liian tiheästi ennen edellisten jälkeläisten riittävästä väliajasta seuraaviin pentuihin). Tästä sopimuksesta ja käytännöstä on SH kyllä myös tiennyt, onhan hän itsekin vastaavan kanssani allekirjoittanut (tosin osaomistuksella, mutta siinäkin tulee ilmi SPY:n jal.tmk:n käytön edellytys), mutta ilmeisesti hän ei välittänyt siitä eikä kunnioita allekirjoitettuja sopimuksia, koskapa omistaja puhui SH:n puhuneen vain SKL:n sopimuspapereista (tosin nartun jalostusehto on kirjattu SKL:n paperiin eikä siitä ole muuta paperia). Aika kummallista on myös se, että jos asiaa oli suunniteltu jo ”vuosia sitten”, niin antaessani nartun paperit omistajalle hän sanoi minulle vilpittömän tuntuisesti nauraen, ettei narttua tulla enää käyttämään jalostukseen (hän nimenomaan puhui näin passiivissa, vaikka myöhemmin keskustellessamme hän väitti, että sanoi, ettei itse käytä).

Jalostuksen kannalta yhdistelmää ei kannata uusia, jollei se ole tuonut rotuun moitteettomia yksilöitä. Samat yhdistelmät pienentävät geenipoolia ja ovat perusteltuja vain, jos niillä saavutetaan jotain ainutlaatuista ja todella hyvää. Itse en olisi missään nimessä tätä yhdistelmää uusinut johtuen erään pennun kohdalla esille tulleesta ongelmasta.

Mitä tulee nartun kohdun vuokraamiseen (joka on yleinen termi, eikä mitään ”nimittelyä”), niin minun kokemukseni mukaan sitä tapaa käyttävät kokeneet kasvattajat, jotka haluavat toiselta kasvattajalta/omistajalta jonkin tietyn koiran jälkeläisiä tai haluavat pelastaa jonkin linjan. Siitähän tässä ei ole millään muotoa kyse kun ensimmäisen pentueen teettänyt harrastaja yrittää saada (sattumalta old line) narttujen kohtuja vuokrattua (tällöin jää pois tietenkin myös kuluja, kun koiria ei itse omista kuin muutaman). Mikä sitten olisi kasvatuksen päämäärä? Hankkia näitä koiria ja teettää koirilla, jotka on onnistunut saamaan, pentuja tietämättä linjoista ja mahdollisista ongelmista, sillä totuus on, ettei vuosikymmenien tietoa jalostuskriteereistä saa kuin SPY:n alla teetetyistä yhdistelmistä. Paradoksaalisinta asiasta tekee se, että sama henkilö on kuulemani mukaan aiemmin esittänyt sos. mediassa, että kuka enää edes haluaa kasvattaa old lineja, kun ne ovat niin huonoja ja sairaita. Ei kovin hyvä perusta alkavalle kasvatustyölle? Mitä sitten jää motiiviksi kaupaksi menevien pentujen tekemiseen, jos se ei ole ideologinen –sitä voi kukin miettiä tahollaan.

Kuulin myös, että nämä SPY:n ulkopuolella teetetyt pennut maksavat reaalihinnaltaan 200-300 e enemmän kuin SPY.n alla teetetyt pennut. Samahan oli aikoinaan edellä mainitun oikeudessakin puidun pentueen tapaus, joka päättyi voittooni, kun salassa teetetyn kaihisen sijoituskoirani pennuista pyydettiin enemmän kuin minä otin pennuista ja yhdellä niistä oli jo puolivuotiaana etu- ja takalinssin kaihi. Tiedän, että eräs ostaja silloin jälkeenpäin harmitteli, ettei olisi pentua ostanut, jos olisi tiennyt näistä suurista terveysriskeistä maksettuaan vielä kunnon summan rahaa. Jalostaminen on muutenkin vaikeaa, ja vaikka sen tekee vastuullisesti ja tietää paljon taustoista, silti tulee ongelmia. SPY:n ulkopuolella teetetyissä pennuissa on ollutkin paljon ongelmia. Siksi on erittäin kyseenalaista, niin omistajien kuin koirienkin hyvinvoinnin vuoksi, ottaa tarpeettomia riskejä vain omien ambitioiden vuoksi.

Esim. USAssa yleinen käytäntö osaomistus merkitsee kasvattajan suurempaa vastuuta pennusta läpi koiran elämän eli koiran saa esim. palauttaa kasvattajalle vaikeuksien ilmetessä eikä se joudu niin helpolla kiertoon jne. (osaomistus varmistaa tämän). Tästä on annettu positiivisia kommentteja omistajien osalta, kasvatinomistajat eivät yleisesti koe osaomistusta lainkaan huonona asiana, eräässäkin palautustapauksessa omistaja kiitteli osaomistusta. Tuntuu moraalisesti arveluttavalta oikein mainostaa ”hyvänä” kauppaa edistävänä asiana, ettei pennusta ole osaomistussopimusta (eihän asiaa tarvitsisi mainita). Se ikään kuin antaa viestiä, että pentuja voi saada ilman sen suurempaa kontrollia.

Pentueen teettäjä SH on mainostanut käyttävänsä vain terveitä, virallisesti tutkittuja koiria. Nartulla ei ole edes epävirallista silmätutkimusta voimassa eikä sitä ole lonkkakuvattu. Hän myös kehuu kennel Lumenlaulun mielestään tarkkaa toimintaa terveystulosten suhteen ja kritisoi minun vastaavaa. Hassua, että juuri hänen esittämästään syystä (jonka olen suurin piirtein juuri samoilla sanoilla hänelle itselleen sanonut tosin old line versus muut linjat eikä Kuuhaukun kennel versus Lumenlaulun kennel) olen ottanut sen kummemmin spekuloimatta kaikki omien koirien tulokset epävirallisina lukuun ottamatta Troika´s Pow Wowta, joka astui itävaltalaisen nartun minkä vuoksi tarvittiin viralliset tulokset. Siis juuri siksi, että koska rotumme ei ole PEVISAssa, minne mielihyvin sen veisin, otan tiedot vain itselleni ja SPY:n jalostustoimikunnalle ja SPYn henkilöille, koska olisi ”helppo huudella sitä sun tätä, kun vain yhden kennelin tiedot” (siis kaikki Kuuhaukun, muillahan ei tällaista terveystietomäärää ole) olisivat nähtävillä. Olen ensimmäisenä systemaattisesti tutkinut jalostukseen käytettyjen koirien silmät vuodesta 1993 eli olen pioneeri tässä rodussa Suomessa siinä asiassa.

Mitä tulee Lumenlaulun kennelin ”useamman vuoden virallisiin ”silmätarkkeihin”, niin asia on helposti tarkistettavissa netistä: viimeisimmässä pentueessa 2012 emää ei ole virallisesti tarkistettu, vaikka sillä on jo toinen pentue, isä on tarkistettu (ilmeisesti jonkun muun omistama), sitä edellisessä pentueessa 2011 marraskuussa ei kummallakaan vanhemmista ole virallisia tuloksia, sitä ennen huhtikuussa 2011 teetetyn pentueen toisen henkilön omistamalla uroksella (jolla ollut pentuja aiemmin) on tulos, mutta emällä ei (sama emä kuin 2012 pentueessa; on huhuja, että SH olisi vuokrannut tämän kyseisen nartun kohdun ja narttu olisi jo astutettu; vielä ainakaan ei ole virallista silmätulosta nyt siis mahdollisesti jo kolmansia pentuja saavalla nartulla). Joten kummallisen perättömiä väitteitä. Viralliset lonkkatulokset voi myös nähdä netissä, jos ne kiinnostavat, virallisissa tuloksissa on tutkittu 14 Kuuhaukun kasvattia, 0 % lonkkavikaisia, Lumenlaululta tutkittu 11 kasvattia, n. 55 % lonkkavikaisia. Se, että kaikki suomalaisissa old lineissa todetut lonkkavikatapaukset ovat saman tuontinartun jälkeläisiä on kylmää tilastofaktaa. Kukaan ei ole missään vaiheessa syyttänyt tämän tuontinartun kasvattajaa, lonkkavikaiset koirat eivät ole olleet hänen kasvattejaan, eivätkä pelkästään hänen linjojaan. Jokaisen jalostuksesta mitään tietävän tulisi tietää, etteivät perinnölliset viat ja sairaudet periydy niin yksiselitteisesti kuin jotkut haluaisivat ja ovatkin julkisesti esittäneet ”periytymiskaavioita” mm. kivesvialle, jota ei ole tähän päivään asti saatu kitkettyä rekisteröidyistä koirista. Kirjoittaja itse ja muut SPY:n ulkopuolella pentuja teettävät sensijaan jatkavat näitä Lumenlaulun kasvatteja.

Muistan selvästi keskustelun, johon SH viittaa kirjoituksessaan. Asia nimenomaan oli niin, että hän sanoi minulle ensin, ettei jätä yhtään pentua ensimmäisestä pentueestaan kotiin. Kun kysyin miksi, hän sanoi, että koska pentueessa oli hänen mielestään liian suuri terveysriski, hän ei halunnut sellaista jättää kotiin. Olin kommentista todella hämmästynyt ja sanoin, että nyt en ymmärrä, miksi sitten teetät tuon yhdistelmän, jos pelkäät niin paljon terveysriskiä (hänelle oli kerrottu SPY:n jalostustoimikunnasta koiransa eri yhdistelmien hyvät ja huonot puolet), sehän olisi edesvastuutonta. Sanoin, että ethän voi ajatella, että joku muu saa sen ajattelemasi ”terveysriskisen” koiran, jokuhan voi kuitenkin käyttää koiraa jalostukseen. Sen jälkeen hän piti yhden pennuista, en tiedä, valitsiko koira hänet vai mitä, mutta tuo keskustelu käytiin ensin.

SH ihmetteli kirjoituksessaan häntä kritisoineen henkilön tietämättömyyttä jalostuksen termeissä. Samaa voi ihmetellä, jollei henkilö ymmärrä, että jos pentue tehdään kaksi kertaa, niin jälkimmäinen kerta on yhdistelmän uusiminen, teki sen sitten henkilönä kuka vain. Tärkeä jalostuksen muoto on myös se, että jättää yhdistelmän tekemättä. Itse olen jättänyt 25-30 % jalostuskoiristani käyttämättä, joskus vain yhdenkin virheen vuoksi riippuen ongelman laadusta.

Kommentoija MK kysyy, että kuka vastuuntuntoinen kasvattaja teettää ”sekarotuisia” koiria. Hän ei ehkä tiedä, että rotujen geenipoolit alkavat olla lopussa ja tästä syystä myös SKL suhtautuu positiivisesti geenipoolin laajentamiseen. Roturisteytykset rehellisesti ja järjellä tehtynä eivät suinkaan ole sama, kuin ”sekarotuisten” teettäminen (oikea termi monirotuinen), tätä mieltä on myös SKL:n jalostusneuvoja. Monen rodun kohdalla se on ainoa eloonjäämisen keino. Rotuunotoissa on sama idea, esimerkkejä rotuunotoista on lukuisia; basenjin kohdalla Afrikasta tuodut Avongara-koirat, salukeissa Lähi-Idän aavikkosalukit ja ihan kotoisasti suomalaisissa roduissa tehdyt rotuunotot. Himalajalta on tuotu tiibetinmastiffeja ja käytetty jalostukseen Suomessa. Rotuunotot ovat normaalia myös kotimaisilla roduilla pohjanpystykorvilla ja lapinkoirilla. Kennelliitto kyllä rekisteröi näitä koiria ja niiden jälkeläisiä. Suomessa rutiinilla rotuunottoja tehdään jopa yhdeksän eri rodun kohdalla. Roturisteytyksiä on tehty myös Suomen Kennelliitossa, esimerkkinä pinseri-snautseri-projekti. Hieman uudempi esimerkki on kromfohrländereiden risteytysprojektit, joissa koiria on risteytetty kolmeen eri rotuun: parsoniin, villakoiraan ja tiibetinterrieriin. Ja suunnitelmissa on lisää risteytyksiä. Kennelliitto rekisteröi nämäkin "sekarotuiset" "puhdasrotuisina".

Jokainen kasvattaja, jonka tavoitteena ovat terveet koirat, tietää ja tuntee nämä projektit. Jo muutaman vuoden ajan FCI on kannustanut risteyttämään eri rotuja ja rotutyyppejä, tämä ei ole
missään muodoin uutta tietoa. Henkilöiden, jotka ovat aivan lähivuosina käyneet kasvattajakurssin, pitäisi tietää näistäkin asioista. Suomen Kennelliitolla on omat ohjeensa roturisteytysten ja rotuunottojen suhteen. Kannattaisiko MK:n siis tehdä tutkintapyyntö Kennelliittoon siitä, että siellä rekisteröidään "sekarotuisia" koiria ja kannustetaan roturisteytyksiin?

MK toteaa myös, että ”ladellaan sellaisia sääntöjä, mitä ei itse noudateta”. Tämä on outo kommentti, kun juuri on puhuttu suureen ääneen virallisista silmätutkimuksista eikä tässä puheena olevan pentueen emällä ole kuitenkaan mitään virallisia tuloksia. Ei niitä tältä puolelta ole vaadittu virallisina, tehtyinä ja dokumentoituina kyllä, mutta kun juuri suureen ääneen sieltä puolelta on todettu, että kaikki tehdään virallisina, niin pitäisi sitten itse noudattaa ”omia sääntöjään”. On vaikea ymmärtää myös, miten hänen koiraansa on ”mustamaalattu”. Tiedothan ovat koiran omalta kasvattajalta, ja hän sanoi, ettei käytä ko. pentueesta mitään jalostukseen pentujen monien virheiden vuoksi. Väittääkö MK, ettei kasvattaja puhu totta ja mikä ihmeessä olisi hänen motiivinsa puhua vääriä, negatiivisia tietoja omista kasvateistaan? Mitä tulee tietojen puhumiseen, niin MK itse halusi tehdä koiransa jalostuskäytöstä hyvinkin julkisen viemällä sen SKL:oon. Me vain vastasimme hänen SKL:n ilmoitukseensa ja esitimme (uudelleen) perusteet, miksei koiraa tulisi käyttää ja oikaisimme ilmoituksen perättömät väitteet. On kumma, että aina syytetään SPY:n ihmisiä siitä, että vastaamme, kun ensin joku muu aloittaa nimenomaan meidän mustamaalaamisemme, mitä paljon oli SKL:n valituksessakin (tämän aukottomasti korjasimme vastineessamme). Jos itse alkaa mustamaalata muita ja puhua asioita, jotka vaativat oikaisua, on turha valittaa sitä, etteivät kohteet ota mitä vain vastaan ja oikaisevat väärät asiat.

Todella hyvä, jos nämä henkilöt ”itse tietävät kasvatuspäämääränsä”, he kuulema eivät anna minkään häiritä ”kasvatustyötään”. Heidän ”kasvatustyönsä” nyt vain perustuu täysin minun kasvatustyöhöni = yhteen kenneliin ja koirat, joita he haalivat, ovat minun kasvattejani tai minun koiristani peräisin (myös Lumenlaulun alun perin, vaikka siellä parin polven kasvatustyötä onkin SPY:n ulkopuolella). Kovin paljon omaa siinä ei tällä hetkellä ole, vaikka jokainen kyllä on tietenkin vastuussa teettämistään pennuista (riskejähän on enemmän, kun ei ole SPY:n jalostustietoa), eikä muuta uutta verta ole enää mahdollisuutta saadakaan näihin linjoihin perustuen. Itse en ole koskaan ajatellut, että kasvatustyöni olisi käytännössä vain yhteen kenneliin perustuva, kuten näiden henkilöiden tapauksessa, olen tuonut useasta kennelistä ulkomailta koiria ja panostanut asiaan rahallisesti ja sydämellä. Enkä usko hetkeäkään, että kasvattejani niin kovasti haluttaisiin SPY:n ulkopuolella pennuttaa, jolleivät ne olisi haluttuja (siitä kertoo mielestäni korkeammat hinnatkin). Lieneekö rodussa toista kenneliä, jonka työtä koirien nimiä myöten olisi yhtä ahkerasti kopioitu, ”imitation is the sincerest form of flattery”? Valmiiseen pöytään voi tuntua helpolta istua, mutta lopputulos voi kuitenkin olla kokemattomalle sotkuinen soppa, eikä välttämättä kovinkaan ”ainutlaatuinen” …

Lopuksi: en aloittelevana kasvattajana koskaan olisi voinut kuvitella tietäväni vielä yhtään mitään jalostusasioista, minulla oli koko ajan Mauri Sirenin ja hänen äitinsä tuki Äijänsuon kennelistä. Minulla ei ollut mitään kuvitelmaa tieto-taidoistani ensimmäiseen kymmeneen vuoteen, vaan luotin aina minua tietävämpiin henkilöihin. Nyt myöhemminkin minulla on koko ajan esikuvia ja reflektoin ja keskustelen asioista useiden ihmisten kanssa. Tuntuu käsittämättömältä, miten tämän päivän aloittelevissa harrastajissa löytyy vanhan kasvattajan arvostelijoita, kun itsellä on 1-2 tai ei yhtään pentuetta takana, sellainen asenne antaa kummallisen käsityksen henkilöstä. Minä opin aikanaan nöyryyden kovan työn ja vaikeuksien kautta ollen pitkään yksin asiani, Old Line® -kasvatustyön, kanssa, (”kun tietää, ettei tiedä paljoa, tietää jotain”). Ehkä se on osaksi syynä siihen, että nyt vuosikymmenien jälkeen voin todella puhua omasta kasvatustyöstäni ja olen saavuttanut jotain, mitä niin monet havittelevat ja matkivat. Mutta vaikka kuinka joitain koiria tällaiset henkilöt saavatkin ja tekevät pentuja omista syistään ilman sitä paloa tämän linjan puolesta, mitä minä tässä elämäntyössäni tunnen, he eivät koskaan voi päästä siihen mihin minä. Se johtuu siitä, ettei
tulosta voi saavuttaa vain ajatuksella, että linja on suosittu ja pennut menevät kaupaksi. Johtotähti on kasvatuksen selkeä ja tinkimätön päämäärä, vuosien työ ja tarkka tieto siitä, mitä haluaa ja miten siihen on mahdollista päästä sekä kunnioitus näitä eläimiä kohtaan. Ja se ei tule vain ajattelemattomalla pentujen tekemisellä.

Edellä mainittuun perustuen totean vielä, että rehellisesti sanoen en tällaista toimintaa harjoittavien henkilöiden luottamusta olekaan vailla. Minun luottamukseni kirjoittajaan meni jo ennen tätä viimeistään silloin, kun hän ei ollut tietävinäänkään MK:n valituksesta SKL:oon vaan ihmetteli asiaa meille, mutta myöhemmin sanoi toisille henkilöille olleensa valituksessa mukana. Vain toinen voi olla totta. Onneksi minulla on todella paljon ihania ja ymmärtäviä kasvatinomistajia, jotka myös ihmettelevät tällaista toimintaa - heille kiitos siitä, että jaksan jatkaa. Toivon todella, että aikuistuminen muiden kohdalla osuu oikeaan paikkaan ja avaa edes jotain ymmärrystä asioihin.

Jaana Sudensaaga, Kuuhaukun kennel, old line® -siperianhuskien kasvattaja

Post scriptum:

Koska Sini Hyttinen on suoltanut lisää tekstiä oman kirjoituksensa jatkoksi (mihin ei tietenkään kukaan saa hänen määräyksensä mukaan vastata mitään periaatteella ”minulle on kaikki sallittua, muille ei mikään”), olen pakotettu korjaamaan vielä joitakin herjaavia ja täysin perättömiä syytteitä hänen kirjoituksestaan. Omaan kyllä sen verran sydämen sivistystä, etten veny käsittelemään yksityiskohtaisia sähköpostiviestejä samaan tapaan kuin SH tekee, mutta nuo laajasti levitetyt perättömät sopimuksiani ja henkilökohtaisia asioitani koskevat tiedot on korjattava.

Mistähän herjauksesta SH taas puhuu??? Minä, jota hän viestissään foorumeilla monin tavoin herjaa, en ole kirjoitellut missään näistä asioista. Nyt tietooni on tullut, että hänen vuodatuksensa on lähtenyt erään jäsenemme yksityisviestistä. Samalla voisi kysyä millainen henkilö kirjoittaa julkisia ”vastineita” kolmansien osapuolien väliseen henkilökohtaiseen yksityisviestiin? Nyt Sini on jakanut tämän kirjoituksensa yli tuhannelle ihmiselle.

Old line koiria on useilla kilpalinjan koirien harrastajilla. On virheellistä väittää, ”etteivät muut saisi näiden koirien kanssa harrastaa”. Koirat ovat edelleen omistajillaan täysin laillisilla osaomistussopimuksilla. Kennelliittoon toimitettu valitus ei johtanut toimenpiteisiin. Meillä on jo yksi oikeudessa voitettu sopimusrikkotapaus. Asianajaja on tarkastanut SPY:n sopimuksen jo silloin kun se on laadittu, lisäksi sopimus on tarkastettu Kilpailu- ja kuluttajavirastossa, sekä uudelleen tarkistutettu toisella lakimiehellä. Nämä linjat eivät ole sen ”avoimempia kaikille” kuin koskaan ennen. Sini Hyttisen koiria ei olisi ollut enää olemassakaan ilman SPY:n old line® - jalostusta, linja saadaan säilytettyä vain ohjatulla old line-jalostuksella. Tietenkin kaikki eri linjojen sekoittelut hävittää viimeisetkin rippeet noista linjoista.

Sini Hyttinen kirjoittaa sijoituskoiristani. Olen saanut Lumenlaulun Kuuhaukun astutuspalkkiona omasta uroksestani Troika's Carbon Copysta. Sen emä on kasvattini ja kuudetta sukupolvea omaa narttulinjaani. Se on siis ensimmäisen sukupolven Lumenlaulun kasvatti, isänä omistamani tuontiuros ja emänä kasvattini kuudennessa sukupolvessa. Kenenhän kasvatustyötä tämä koira paremmin edustaa? Sini Hyttinen jakaa täysin virheellisiä tietoja minun sopimuksistani. Lumenlaulun Kuuhaukulla todettiin gonioskopiatutkimuksessa yli 50% sulkeutuneet virtauskulmat, joka voi johtaa riskiin kohonneeseen silmänpaineeseen ja jälkeläisillä voi olla suurempi riski sairastua glaukoomaan. Old line siperianhuskyissa ei ole toistaiseksi todettu yhtään glaukoomatapausta, toisin kuin muissa linjoissa. Aioin käyttää tätä narttua jalostukseen, koska suositusten mukaan koiran, jolla on gonioskopialöydöksiä, voi yhdistää yksilöön, joka on siltä osin terve. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että en haluakaan sitä käyttää. Sini Hyttinen on tehnyt täysin ulkopuolisten kasvatinomistajieni asioista julkisia (asiaa tiedustellessani tältä kasvatinomistajaltani, juttelimme pitkään hyvässä hengessä, hän ei edes tuntenut Sini Hyttistä ja hän väittää muka kuulleensa asian omistajalta???). Sopimuksessa tai omistussuhteessa ei ole ollut mitään ongelmaa, ei minun eikä heidän taholta. Sini Hyttinen levittää vääriä tietoja minun koiristani, sopimuksistani, raha-asioistani ja kenneltoiminnastani. Kuuhaukun This Is It oli myös sijoitusnarttuni kuten ylempänä on kerrottu. Koiran sijoituskoti ehdotti itse, että voi maksaa puolet koiran terveystutkimuksista todeten, että kyseessähän on heidän koiransa. Minä en ole tätä vaatinut. Sini on itse käyttänyt samaa narttua, eikä ole maksanut mitään sen terveystutkimuksia, eikä ottanut tutkimuksia virallisesti, vaikka on väittänyt tekevänsä niin kaikkien yhdistelmiensä kohdalla. Nartun paperit on luovutettu normaalin tavan mukaisesti, samoin kuin vakuusmaksu on maksettu kuten sovittu ilman sen suurempia vaatimuksia. Tässä ei ole mitään epäselvää, eikä ole toimittu mitenkään väärin. Sini unohtaa kertoa, että Kuuhaukun This Is It:n omistaja halusi luopua ko. nartusta kohta pentujen jälkeen, koska se karkaili (heillä ei ollut kuulemma aikaa silloin liikuttaa koiria) ja palautti nartun minulle. Koira ehti olla minulla yhden vuorokauden kunnes hän tuli katuen hakemaan sen takaisin, jolloin samalla annoin hänelle paperit. Sijoitussopimuksen jälkeen on siis ollut muutoksia myös koiran omistajuudessa, eikä rekisteripapereiden luovutuksessa ole silti ollut ongelmia. Sinillä on omien sanojensa mukaan ollut kasvatussuunnitelmia minun sijoitusnarttuuni ja omistamaani koiraan. On hyvä myös muistaa, että SPY ei ole Kennelliiton alainen yhdistys, eikä sitä koske SKL:n säännöt tai sopimukset.

Edelleen kukaan ei ole missään väittänyt, että Lumenlaulun tuontinarttu yksin periyttäisi lonkkavikaa. Tämä tulisi olla yksinkertainen ja helposti ymmärrettävä asia jokaiselle jalostuksesta mitään tietävälle. Fakta edelleen on se, että ainoat suomalaisilla old line koirilla todetut lonkkaviat ovat tämän nartun jälkeläisiä. Rascal, Kuuhaukun Ikuinen Rakkau, on paljon jalostukseen käytetty koira, mutta silti lonkkavikaa on myös pentueessa, jossa on tuontinarttu emänä, mutta ei lainkaan Rascalia. Miten Sini selittää tämän?

Urokset, jotka olen viimeisenä tuottanut Troika kennelistä, otin, koska ne olisi muuten lopetettu. Ne tulivat Cwiok kennelistä, jonka koirat otettiin huostaan eläinsuojelurikoksen takia. Tapauksesta uutisoitiin mediassa USA:ssa. Kasvattaja lupasi antaa koirien paperit, jotta koiria olisi voitu käyttää näyttelyissä Suomessa, olihan toinen niistä kansainvälinen muotovalio. Myöhemmin kasvattaja kieltäytyi antamasta papereita. Maksoin suuret summat, pennun hinnan/koira, niiden matkoista Suomeen vain pelastaakseni nämä terveet koirat lopetukselta. Koirien kasvattaja puhuu viestissään erimielisyyksistä ja niitä on toki ollutkin, meillä on hyvin erilaiset käsitykset sen suhteen mitä koirien terveydestä puhutaan ja mikä on käsitys koirien pidosta. En myöskään pystynyt lähettämään minulle rakkaita koiria, johtajakoiraani, narttua, sinne jalostukseen (sen olisi pitänyt kuulemma olla USAssa vuoden päivät) enkä tuontiurostani, koska ne olivat tottuneet liikkumaan ja melkoisen erilaiseen elämään. Erimielisyyksiä on kyllä ollut. Se, mitä tuontikoirat periyttää, nähdään aina vasta ensimmäisen vuosikymmenen jälkeen. Vasta nyt tiedämme, mitä nämä koirat ovat periyttäneet ja ongelmista on Suomessa puhuttu avoimesti. Tapoihini ei kuulu julkisesti selvitellä yksityisiä asioita tai ystäväni koirien terveys- tai muita jalostusasioita, joten niiden suhteen Sini ja kumppanit voivat luottaa Troika kennelin kasvattajan sanaan; pitää kuitenkin muistaa, että USAssa kasvatus on ammatti eikä siellä välttämättä haluta puhua kaikkia asioita julki maineen menetyksen pelossa. Edelleen arvostan Carol Dixonin tietämystä kasvatuksesta ja koirien rakenteesta ja olen saanut paljon hyviä asioita Troika kennelin koirista, vaikka on tullut myös ongelmiakin. Carol Dixon on ollut neuvonantajana SPY:n jalostustoimikunnassa ja hän on antanut kriteerejä, joita edelleen noudatetaan SPY:ssä (mm. ei ole käytetty yhdistelmiä, joita hän ei ole suositellut ja hän on luonut prosenttirajat show linjan käytössä).

SPY vaatii jalostukseen käytettäviltä koirilta tietyt terveystutkimukset. Laaja silmäpeilaus ja gonioskopiatutkimus on tehtävä koiran ollessa vähintään 2,5-3- vuotias. Tutkimustulos saa olla vuoden vanha viiteen ikävuoteen asti, jonka jälkeen voimassa kaksi vuotta. Suositellaan, että silmätutkimus tehdään ennen astutusta. Joillakin paikkakunnilla ei ole silmätarkastuksia tekeviä eläinlääkäreitä ja silmätarkastuksen on voinut tehdä astutuksen jälkeen sillä ehdolla, että jos jalostuksen estäviä vikoja todetaan, pentuja ei tehdä. Säännöt ovat olleet jo vuosien ajan kaikille samat. Kaikki SPY:n hyväksymissä yhdistelmissä olevat vanhemmat on tutkittu SPY:n vaatimusten mukaan. SPY:llä on dokumentit kaikista näistä tutkimuksista ja ne ovat pennunostajille nähtävissä. Jo muutaman vuoden ajan on tehty myös lonkkatutkimuksia, kaikki omat yli 2-vuotiaat koirani on lonkkakuvattu. Lonkkakuvaus ei toistaiseksi ole ollut pakollinen. Huom. Kennelliitto tai rotujärjestö SHS ei vaadi mitään terveystutkimuksia, eikä ole olemassa jalostuksen alaikärajaa. SKL ja SHS hyväksyvät sairaiden koirien jalostuskäytön, myös sellaisissa tapauksissa, joissa koirille on tehty kirurgisia toimenpiteitä kliinisiä vikoja tai sairauksia korjatessa.

Miksi olisin käyttänyt luonnevikaisia koiria jalostukseen? Olen samaa mieltä siitä, että tuon pentueen vanhemmat ovat hyväluonteisia. Valitettavasti vain yhdistelmä voi tuottaa muuta kuin mitä ilmiasu, tämän tietää jokainen koirankasvattaja. Tässä taas täydellinen perättömyys: kukaan ei ole väittänyt noita koiria luonnevikaisiksi, eihän yhdistelmä olisi muutoin saanut edes ensimmäisen kerran lupaa. Valitettavasti pentulaatikossa ei vain vielä näy kaikki luoneenpiirteet, miten helppoa jalostaminen olisikaan, jos niin olisi.

Tällaisten väärien tietojen levittäminen henkilöstä täyttää kunnianloukkauksen piirteet, tässä tapauksessa tietoja on levitetty törkeän laajalla tavalla. SPY ei ole salaillut mitään, kaikki tieto on ollut saatavilla jalostustiedustelujen tekijöille, myös Sinille on hyvin selkeästi kerrottu old line jalostuksesta. Sini ei ole pyytänyt mitään sellaisia terveystietoja SPY:ltä, joita hänelle ei olisi annettu, kun hän oli vielä yhdistyksessä. Kasvattajat ovat olleet todella rehellisiä koiriensa suhteen, kuinka muuten näin monet ihmiset tietävät näitä ”salaisuuksia”. Tuskin mitään muuta kenneliä tai linjaa on näin tarkasti tutkittu ja julkisesti riepoteltu. Koiristamme on terveysdataa yli 35 vuoden ajalta, silmätutkimustuloksia kaikilta siitoskoirilta 90-luvulta asti. Mitään vikaa tai sairautta ei ole Kuuhaukun koirissa yli kahta prosenttia. Tällainen henkilökohtaisten asioiden riepottelu ja kirjoittelu ei varmaankaan anna kenellekään kovin hyvää kuvaa henkilöstä.

Loppuun vielä faktat Sinin uusimmasta pentueesta: Yhdistelmä ei ole old linea eikä se ole SPY:n jalostustoimikunnan hyväksymä. Emän silmätarkastus ei ole voimassa. Vaikka Sini on väittänyt ottavansa terveystutkimukset virallisesti, emällä ei ole mitään virallisia tuloksia. Tämä on jo toinen pentue emälle, eikä sitä ole silti vieläkään lonkkakuvattu (eikä siis virallisesti silmätarkastettu) huolimatta siitä, että sen emän isä on Sinin mukaan lonkkavikaa periyttävä Kuuhaukun Ikuinen Rakkaus. Lisäksi tässä yhdistelmässä se yhdistyy Troika-linjoihin. Emän veli on lopetettu epilepsian takia ja isän emän siskolla on kaihi. Isän isän kaksi jälkeläistä (ja yksi niiden jälkeläinen) on leikattu ristisidevamman takia (huom. ei Kuuhaukun kasvatteja). Pentue on uusinta jo aiemmin tehdystä pentueesta. Edelliset pennut ovat vasta vuoden ikäisiä. Pentueessa on jo nyt ollut senlaatuista ongelmaa, jonka takia en itse missään nimessä olisi uusinut yhdistelmää. Edellisten pentujen terveydestä ei vielä tiedetä tarpeeksi, ne ovat liian nuoria jälkeläisseurannan suhteen. Kuten näkyy, on hyvä tietää, mitä ja millaisia yhdistelmiä tekee.
Kuuhaukku
Posted: Jul 29 2015, 07:31 PM

Huskypentu

Group: Jäsen
Member No.: 8

Post scriptum, Post scriptum:

Välillä ihmetyttää, miten ihmiset, jotka kirjoittavat suoria valheita, nukkuvat yönsä. Tietotekniikassa on paljon etuja, mutta chatti ym. viestittely on kiro. Näinkin vanhana ihmisenä en ole koskaan ymmärtänyt, miten ihmisillä on aikaa kirjoitella ja vastailla netissä on line, mutta helppous kirjoitella perättömiä ja saada ne näkyviin tuhansille ihmiselle vie haitat aivan toiselle tasolle kuin ennen. Olisi mukava nähdä, kuinka moni näistä henkilöistä keskustelisi samat asiat kasvotusten.

Minulla ei ole todellakaan mielenkiintoa puida asioita netissä, vaan mieluummin puhun suoraan kasvokkain, mutta nämä henkilöt ovat fooruminsa valinneet, selvitetään sitten tässä, kun täällä on oikaistavatkin asiat. Anita Lammi kirjoittaa nyt, minun hänelle ilmaiseksi antamani, kenneliini palautettu koira olisi muka ollut ongelmakoira. Tämä ei pidä taas lainkaan paikkaansa. Koira palautettiin minulle avioeron vuoksi, ei minkään ongelman vuoksi. Se oli luonteeltaan hyvin itsevarma ja jonkin verran tiukka, jonka vuoksi harkitsin, millaiseen kotiin sen annan. Se on pitkähköturkkinen, mikä on yksi syy, että kantavuutta ei niin helposti huomannut ja ilmeisimmin sitä oli vaikea huomata aivan viime metreilläkään, eihän Lammi sitä itsekään huomannut edes ennen synnytystä, koska koira oli synnyttänyt pennut ulos koppiin, yksi pentu oli kuollut jo tuolloin, vaikka hän on ”eläinyrittäjä”. Minulla oli vaikeus saada pennut itselleni, Lammi olisi halunnut hoitaa ne itse, mutta vaadin ne kenneliini, koska pennuissa oli valtava vastuukysymys sairauksien osalta. Kauhea ajatus on, että antaisi sydänvikaisen pennun omistajalle, kun sitä tiesi varoa. Halusin tarkkailla pentuja viimeisen päälle, että näkisin mahdolliset ongelmat. Ja ongelmaa olikin yhdessä pennussa jo neljän viikon ikäisenä. Kuuntelutin pennut useita kertoja siltä varalta, että jos jotain kuuluu, vien sydänultraan. Luovutin jäljelle jääneet kaksi pentua vasta 4 kk:n ikäisenä, jolloin vian olisi pitänyt ilmetä ja ne menivät hyvälle ystävälleni, joten tarkkailussa ovat edelleen. Koen vastuun koirien kasvattamisesta painavana ja tällaisessa tapauksessa pitää olla ylivarovainen, jotta mahdolliset omistajat ja koirat välttyisivät turhalta tuskalta.

Hän lupasi käyttää myös sydänvikaisen koiransa sydänultrassa, koska ei lopettanutkaan sitä, kuten ensin sanoi, vaan piti sen pihan vahtina (koirahan ei voi liikkua normaalisti). Kun hän ei vienyt koiraa lääkäriin, vaan sanoi, että jos haluan, saan itse viedä, hän ei maksaisi ultraa, niin sanoin, että vien sen sitten itse, ei koiraa voi pitää sairaana hoitamatta sitä ja että maksaako hän mahdolliset lääkkeet. Siinä vaiheessa hän ei enää antanutkaan minun viedä koiraa lääkäriin Hän myös oli palauttamassa ko. ilmaista narttua minulle (josta omistan osan), mutta muuttikin mielensä ja tekikin sitten ilmoituksen SKL:oon (ei siis kenneliin). Ko. narttu on sydänvikaisen uroksen emä ja mielestäni on todella kyseenalaista pitää narttua steriloimattomana sydänvikaisen poikansa kanssa samassa taloudessa (urostahan ei voi steriloida sydänvian vuoksi), narttu on periyttänyt sydänvikaa ja ektooppista ureettia eikä se ole missään nimessä jalostuskoira ja se tuli vahinkokantavaksi, vaikka olin ottanut sen pois uroksen luota heti juoksun alettua.. Lammi sai koiran minulta ilmaiseksi harrastekoiraksi. Ensin jätin siitä jalostusoikeuden, mutta sanoin jo silloin, että on erittäin epätodennäköistä, että ko. narttua koskaan käytetään ja kun vahinkopentueessa myöhemmin oli muutakin ongelmaa, oli selvää, ettei narttua tule käyttää. Muille kasvatinomistajilleni olisi selviö, että tällaisessa tapauksessa narttu steriloidaan, Lammille ei; miksi? Missään vaiheessa en ole kieltäytynyt papereita antamasta, mutta kun Lammi sanoi palauttavansa koiran minulle, asia ei ollut siinä vaiheessa ajankohtainen. Sitten hän tekikin valituksensa SKL:oon vaatien, että osaomistus puretaan, hän oli myös saanut silloin uuden showlinjan uroksen. SKLhan ei voi määrätä sopimuksen purkua. Oleellista on myös se, että osaomistus ei ole vain siksi, että jos koiraa käytetään jalostukseen, vaan myös siksi, ettei sitä käytetä, jos tiedossa on jalostuksellisia ongelmia.

Hyvä, että Siniä naurattaa, mutta jos hän tarkoittaa toista kuin sijoitusnarttuani, kuten kirjoituksesta aivan selvästi ilmenee, on verbaalinen ilmaisu kovin köyhää ja epäselvää.

En ole koskaan sanonut Carol Dixonille, että Rascal olisi ollut lonkkakuvattu. Koirahan tuli mimulle takaisinkin safarikennelista nälkiintyneenä vasta 9-vuotiaana, melko myöhä suorittaa lonkkakuvauksia, kun on jo saattanut tapahtua degeneroitumista (etenkin Rascal-paran kohdalla, joka oli hirveässä kunnossa saatuani sen takaisin silloin 9-vuoitaana). Muistan selvästi, kun seisoin Carolin kanssa tarhojen edustalla ja hän katseli tyytyväisenä Rascalia. Hänen kysyessään lonkista sanoin nimenomaan, ettei Rascalia oltu kuvattu. Carol totesi siihen, että ”then I must live with it”. Hän myös muistaa väärin pentujen kohdalla sen, että hain Iconin ja Traderin vasta paljon myöhemmin, kun koirat olivat kuusivuotiaita (Iconhan oli juossut Iditarodinkn, ei se sitä vielä 8 kk ikäisenä juossut) ja silloin Carol sanoi, että toisessa polvessa oli ollut lonkkavikoja.

Carol on ollut vihainen, kun hänen viestiään on käytetty täällä julkisesti vastaan ja vaati Sini Hyttistä poistamaan sen. Hän kirjoitti ystävällisen mailin Lauralle ja minulle eikä ollut ollenkaan iloinen Sini H:n käytöksestä ja puheista.

Tämä ”keskustelu” old linesta ja sen vaalimisesta ja siitä, miten siihen pitäisi saada sotkea muita linjoja, on lähinnä naurettava. Milloinhan nämä keskustelijat ymmärtäisivät sen, että koko linja on olemassa vain ja ainoastaan siksi, ettei sitä ole sotkettu muihin. Muualta maailmasta se on kokonaan hävinnyt lukuun ottamatta Troika kenneliä. On kuin päivänvaloa laittaisi säkkiin… Kovasti myös kasvattamisesta puhutaan, vaikkei ole ollut yhtään pentuetta, ehkä kannattaisi vasta sitten olla äänessä, kun on jotain aihetta ja näyttöä. Ja ihan vain yhdeksi tiedoksi, Suomen old linet eivät millään muotoa ole lähtöisin Troika kennelistä, se on ainoastaan viimeisin tuontikennelini.

Old linessa on ollut ulkosiitoksia miltei kaikki yhdistelmät sukupolvi sitten, toisessa sukupolvessa Troikasiin on ollut linjauksia. Kuka sanoo, että vain näillä koirilla jatketaan? Ei pidä mennä asioiden edelle, kun ei niistä mitään tiedä. Ja teille kaikille puhujille yksi iloinen seikka; teidänhän ei tarvitse huolehtiakaan old linen geenipoolista, voitte jalostaa omia linjojanne, niin kuin parhaaksi näette. Voisi kyllä tutkia showlinjan geenipoolia, siellä on hyvin kapea pohja perustuen yhteen koiraan, vaikka populaatio on niinkin laaja.

SPYllä jalostusehdot ovat Liimatan mukaan ”jopa tiukemmat” kuin SHS:llä, siihenpä ei kyllä paljoa tarvita! SPY:n jalostuskriteerit noudattavat aivan yleistä Euroopan käytäntöä (mm. Saksa, Itävalta ym.) poikkeuksena, että lonkkien kuvaaminen on vielä suositus (melkein kaikki nuoret koirat on kyllä nyt kuvattu). Pohjoismaiden piittaamaton kanta on epätavallisempaa. USA:ssa kennelit tarkistavat samaan tapaan kuin SPYssä tehdään eli ei ole virallisia vaatimuksia ja rekisteröintiä Kennelklubiin, mutta tulokset ovat nähtävillä jokaisessa laadukkaassa kennelissä (näin ainakin oli muutama vuosi sitten).

Hyvinpä nämä henkilöt täällä tietävät asiani, kiitos kun kerrotte minullekin, ettei koirani pentue ollutkaan vahinko. Jos selaa koiranettiä, näkee hyvin, mikä on ollut kennelini narttujen ensimmäisen pentueen jalostusikä, koskaan koirani ei ole saanut näin nuorena pentuetta, voi käyttää logiikkaa syytöksiä ladellessaan. Pentue ei myöskään ole ollut mitenkään SPY:n hyväksymissä. Tällainenhan ”juoruilu” on myös panettelua ja lainvastaista, syytöstä vastoin parempaa tietoa ja sitä kannattaa varoa.

Yksikään henkilö, joka oli SPYn match showssa, ei nähnyt siellä wooly-turkkista koiraa, yhdelläkään old linella ei ole sellaista. Wooly häipyi linjoista n. 20 v sitten. Taas kerran, kun kirjoittaa, kannattaa ensin ottaa selvää mitä mikin tarkoittaa. Tietenkin arktisen turkin omaavat old linet ovat varsin turkikkaan näköisiä verrattuna lyhyt- ja heikkoturkkisiin muihin linjoihin. Ja taas ihmettelen, että miksi niitä sitten niin halutaan sekoitella ja teettää pentuja, kun ovat kerran niin huonoja … Match shown tuomari on kyllä nähnyt old lineissa ruskeasilmäisiä koiria, joten vaikea uskoa siihen liittyvää kommenttia todeksi.

”jokainen maineensa niittäköön, harvoin sitä turhasta saa...” .kirjoittaa Sini Hyttinen. Ja on kerrankin niin oikeassa. Valitusta on tullut, etteivät pennut mene kaupaksi, kun häntä mustamaalataan, tämähän ei nyt sitten edellisen kommentin perusteella pidä paikkaansa.

Joku puhui uudesta linjasta, New line. Tämäkään ei ole uusi juttu, vaan jo 80-luvun alussa puhuttiin ”uusi, kevyt linja” kilpalinjasta, kilpalinja nimitystä käytettiin myös jo silloin (racing line alkuperäinen nimi).

Kovin kiinnostunut Sini H. oli tsuktsikoirista versus old .line, että hankkikin sellaisen, vaikka tuossa keskustelussa onkin aivan eri sävy.

Old linea olivat ensimmäiset rekisteröidyt siperianhuskyt ja myöhemminkin USAssa eräät kennelit sanoivat koiriensa olevan old linea, he olivat säilyttäneet alkuperäisen tyypin eivätkä halunneet Innesfree Sierra Cinnarin show-tyyppiä. Mielenkiintoista on myös se, että Seppala oli kerran sanonut vieraillessaan Lorna Demidoffin luona, että kaikkein eniten Lornan raskaammat koirat muistuttivat hänen Siperian tuontejaan.

Keskustelu loppuu osaltani tähän, jos vielä on aihetta puuttua asiaan kunnianloukkauksen muodossa, se jatkuu lakimiehen välityksellä.
« Next Oldest | Jalostus ja perinnöllisyys | Next Newest »
DealsFor.me - The best sales, coupons, and discounts for you

Topic Options

Hosted for free by zIFBoards* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Archive